doliu-emotional

Tipuri de doliu emoțional despre care nimeni nu ți-a vorbit

Când vine vorba de doliu emoțional sau jale, durere, marea majoritate a oamenilor se gândesc la moartea cuiva drag. Însă cum ar fi dacă ți-aș spune că sunt mai multe experiențe umane care duc la dezvoltarea sentimentului de durere sau jale, în afară de moarte?

Iată câteva dintre ele:

 1. Pierderea identității, a unui rol sau a unei afilieri 

Aici putem vorbi de o persoană care trece printr-un divorț sau despărțire și simte pierderea rolului de soție/soț/iubit/iubită sau despre o supraviețuitoare a cancerului la sân, îndurerată după simțul pierdut al feminității după o dublă mastectomie. Ori de câte ori o persoană își pierde o identitate primară, ei trec printr-o perioadă de doliu în care plâng după un sentiment pierdut de sine. Insă tuturor, mai devreme sau mai târziu, le revine sarcina de a plânge ceea ce credeau că sunt în timp ce rescriu o poveste nouă în care integrează pierderea survenită. Deși acest lucru ar putea părea ușor la prima vedere, unii pot simți că durerea lor este agravată de ambivalența alegerii de a lăsa ceva în urmă. Ei se pot simți mai puțin îndreptățiți la durerea lor și pot pierde sentimentul de sine. 

2. Pierderea siguranței sau pierderea bunăstării fizice, emoționale și mentale 

Aici vorbim de supraviețuitori a diferitelor tipuri de traume, copiii a căror părinți decid să divorțeze ,familiile evacuate din propria casă sau o persoană care află de infidelitatea partenerului etc. La nivel personal de bază, noi vrem să ne simțim în siguranță în propriile case, comunități, relații etc. Sentimentul de pierdere a siguranței, indiferent că acesta este fizic ( după o intrare prin efracție) sau emoțional ( după aventura extra-conjugală a partenerului)  poate face ca lumea persoanei să se simtă în mod clar ca fiind nesigură. Simptomele pierderei siguranței  pot include hipervigilență chiar și ăn absența pericolului sau amorțeală. Persoana va trebui să își permită să se lase să plângă după siguranța pierdută ca mai apoi să treacă la o reconstrui. 

3. Pierderea autonomiei, a capacității de a-ți gestiona propria viață sau afacere 

Ca și exemple, putem vorbi fie de cazul persoanelor în vârstă care suferă de o boală neurodegenerativă  care presupune pierderea abilităților cognitive sau a unei persoane care experimentează falimentul și își pierde autonomia deoarece trebuie să apeleze la ajutorul financiar al altora. Acest tip de durere atinge substratul cel mai adând al nevoii fiecărei persoane de a-și administra corpul și viața. Pierderea autonomiei declanșează durerea pierderii controlului și lupta care trebuie dusă pentru menținerea Sinelui. Persoanele care trec prin astfel de experiențe, au ca sarcină să își ducă mai departe durerea provocată de aceste pierderi și să își reconceptualizeze cine sunt ei în fața acestor limitări.

 4. A face față propriilor vise și speranțe neîndeplinite 

Să dam câteva exemple, în cazuistica aceasta am încadra o femeie sau un cuplu care se luptă cu infertilitatea,  un student eminent care se luptă să își găsească locul în societate sau o persoană a cărei carieră nu este conform așteptărilor sale. Acest tip de durere se caracterizează printr-un profund sentiment de dezorientare. Cei mai mulți dintre noi, avem o viziune despre cum am vrea să arate viitorul nostru și despre cum ne așteptăm să funcționeze lumea, în general. Atunci când evenimentele de viață încalcă așteptările noastre, o persoană poate simți un durere și nedreptate profundă. În concluzie, durerea și perioada de doliu ca și cadru, ne poate ajuta să trecem peste un moment sau un capitol de haos emoțional, cu blandețea necesară. Important este să ne dăm voie să experimentăm aceste sentimente nu tocmai plăcute, fără vinovăție sau rușinea că avem aceste sentimente. Faptul că trecem printr-o astfel de experiență și că îi spunem pe nume: durere, jale, perioadă de doliu nu face decât să descrie realitatea internă a procesului și să îl concretizeze în fața noastră și a celorlalți. 

Pierderea ta este reală. Ai dreptul să te doară, și să îți plângi pierderea.

Recomandă prietenilor tăi articolul.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vrei să primești resurse și informații utile care să te ajute să îți îmbunătățești relația pe care o ai cu tine însuți?

Dacă răspunsul este Da, pasul următor este să te înscrii cu adresa ta de email iar eu te voi ține la curent cu workshopurile și evenimentele mele precum și articolele de pe blog.

Te asigur că nu voi face spam, doar noutățile vor ajunge la tine.

Citește alte articole similare