cabinet andreea barbu psiholog clinician

Cum îți dai seama dacă ai nevoie să consulți un psiholog?

În zilele noastre se vorbește tot mai des de sănătatea mintală și încet încet mersul la psiholog sau la psihoterapeut nu mai este privit cu reticență. Cu toate că avem acces la serviciile de sănătate mintală și știm că sunt specialiști care oferă aceste servicii, am constatat că mulți dintre noi nu știm exact când este indicat să cerem ajutor specializat.

Mai jos am făcut o listă a semnelor clare care ar fi de preferat să te îndrume către vizita la psiholog:

1. Nu te mai simți ca tine, cel care erai o dată.

Asta înseamnă că nu te mai simți la fel de productiv ca înainte. Ai gânduri recurente de tipul: obișnuiam să fiu așa, puteam să fac lucrul ăsta, mă puteam concentra astfel dar nu și acum.

Simți că ești o persoană diferită și asta te nemulțumește și te împiedică să te dezvolți personal.

2. Te confrunți cu emoții extreme.

În unele zile te simți fericit și gata să petreci și să te bucuri de viață pentru ca mai apoi să ai zile în care să tragi de tine doar ca să faci un duș sau să îți schimbi hainele. Fie mănânci prea mult, fie nu mănânci deloc. Stai în pat fără să vrei să faci nimic și te deconectezi de familie, prieteni sau din contră te agăți de ei fără nici un motiv.

Manifești o pierdere în nivelul de energie și zero motivație să faci lucrurile care obișnuiau să îți placă.

Ai dificultăți de concentrare pe perioade îndelungate de timp, te simți pierdut și nu știi încotro să mergi.

3. Nimic din ce ai încercat nu pare să te ajute.

Când ne simțim anxioși sau cu moralul la pământ, fiecare dintre noi încearcă unele lucruri sau activități care știm că ajută, precum: exercițiile, yoga, o vacanță, discuții cu prietenii apropiați, diverse hobby-uri etc.

Dar nimic din cele de mai sus nu par să te ajute acum. Vezi cum treci de la o activitate la alta, căutând liniștea și pacea care întârzie să apară. În timp ce faci asta, ajungi să te simți frustrat, deoarece cei apropiați nu încetează să îți ofere sugestii și sfaturi.

4. Tot ce simți este intens și ceilalți observă asta.

Cu toții ne simțim în anumite situații furioși sau triști. Dar cât de des este prea des și cât de intens este prea intens? Îți afectează sau schimbă în mod semnificativ capacitatea de a funcționa?

Sentimentul de a fi copleșit de furie sau tristețe în mod regulat ar putea indica existența unui experiențe mai profunde însă există un alt sentiment intens ce trebuie luat în considerare și anume: catastrofarea. Când apare o situație neprevăzută, te gândești imediat la cel mai rău scenariu?

Dacă viața ta a devenit mai constrânsă deoarece eviți foarte multe (persoane, situații, oportunități, riscuri) atunci este indicat să consulți un specialist.

5. Ai dureri de cap inexplicabile și recurente, dureri de stomac sau un sistem imunitar care nu face față.

Atunci când nu ne simțim bine din punct de vedere emoțional asta se observă și în corpul nostru. Stresul se poate manifesta sub forma afecțiunilor fizice precum: dureri de stomac, dureri de cap, răceli recurente sau diminuarea apetitului sexual.

 Contracțiile musculare și durerile de gât ( în lipsa unui efort fizic intens) pot fi semne ale distresului emoțional.

6. Prietenii și/sau familia au obosit să te asculte.

Prietenii și familia sunt acolo pentru noi, atât în perioadele în care suntem fericiți și simțim nevoia sa împărtășim cu cineva bucuria noastră cât și atunci când lucrurile nu merg atât de bine și avem nevoie de încurajarea cuiva.

 Dar uneori, până și aceștia se pot simți copleșiți de problemele tale. Observi asta prin faptul că se îndepărtează de tine și nu  vă mai vedeți atât de des, nu răspund la mesaje sau nu vă sună înapoi și e din ce în ce mai greu să primești un semn de la ei, fără nici o explicație.

Acestea pot fi semne că ți-ai copleșit propriul sistem de suport social și este timpul să discuți cu un specialist despre situația cu care te confrunți.

7. Ai pierdut pe cineva sau ceva important pentru tine.

Durerea poate fi un proces lung și dificil de suportat fără ajutorul unui specialist.

Nu toată lumea are nevoie de ajutor în astfel de cazuri, însă dacă tu ai, nu e nici o rușine să ceri ajutor pentru a trece peste pierderea unui iubit/ă, moartea cuiva drag, un divorț sau pierderea unui loc de muncă, mai ales dacă ați suferit pierderi multiple într-o perioadă scurtă de timp.

8.  Ai trecut printr-un eveniment traumatic.

|Dacă ai un istoric de abuz, neglijență sau alt tip de traumă pe care nu ați integrat-o, sau dacă sunteți victima unui accident, crime, boli cronice sau alt eveniment traumatic, cu cât vorbești mai devreme cu un specialist, cu atât vei găsi și învăța modalități sănătoase de a le face față acestora.

9. Cei apropiați au observat și te-au sfătuit să vorbești cu un specialist.

Toate cele de mai sus sunt doar câteva dintre semnele care îți spun că e timpul să ceri ajutorul unui specialist în sănătate mintală.

Posibilitatea de a vorbi deschis, fără teama, unei persoane empatice, care nu te judecă și te ghidează în ritmul tău propriu spre o mai bună înțelegere a ta și a situației cu care te confrunți, îți poate schimba viața.

Recomandă prietenilor tăi articolul.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vrei să primești resurse și informații utile care să te ajute să îți îmbunătățești relația pe care o ai cu tine însuți?

Dacă răspunsul este Da, pasul următor este să te înscrii cu adresa ta de email iar eu te voi ține la curent cu workshopurile și evenimentele mele precum și articolele de pe blog.

Te asigur că nu voi face spam, doar noutățile vor ajunge la tine.

Citește alte articole similare